Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 890 Kuźmina – Krościenko w km 0+000 – 25+600
GALERIA ZDJĘĆ
Inwestor:
Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie ul. Boya Żeleńskiego 19 a, 35-105 Rzeszów
Wykonawca:
Lider: STRABAG Sp. z o.o. 03-472 Warszawa ul. Brechta 7
Partner:
Lubaczowskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o.
37-600 Lubaczów, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 31
Partner:
Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych Sp. z o.o.
38-500 Sanok, al. Wojska Polskiego 74
Partner:
Przemyskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych SP. z o.o.
37-700 Przemyśl, ul. Sielecka 2
Inżynier Kontraktu:
Pracownia Projektowa „PROMOST CONSULTING”
ul Bohaterów 10 Sudeckiej Dywizji Piechoty 4, 35-307 Rzeszów
Cele ogólne projektu:
Celem inwestycji było usprawnienie warunków ruchu i poprawa jego bezpieczeństwa na drodze wojewódzkiej nr 890 Kuźmina - Krościenko.
Cel ten został osiągnięty poprzez wykonanie poszerzenia nawierzchni, wzmocnienie i niezbędny remont istniejącej jezdni, remont chodników, zjazdów, zatok autobusowych, obiektów inżynierskich i systemu odwodnienia.
Parametry geometryczne wykonanej przebudowy drogi zastosowano dla następujących parametrów technicznych:
- klasa drogi: G,
- długość całkowita: 25,600 km
- zdolność do przeniesienia ruchu: KR 3
- prędkość projektowa: 50 km/h,
- obciążenie: 115 kN/oś,
- szerokość jezdni: 6,00 m,
- pobocza bitumiczne pełno nośne o szerokości: 2 x 0,50 m,
- pobocza utwardzone o szerokości: 2 x 0,50 m,
- obciążenie obiektów mostowych: klasa C wg PN 85/S-10030.
ROBOTY DROGOWE
Przebieg drogi nie uległ zmianie w stosunku do stanu pierwotnego.
Niweleta drogi zasadniczo przebiega równolegle do poprzedniej niwelety. Wykonana została jako połączenia odcinków prostych, bez zastosowania łuków pionowych z wyniesieniem ponad rzędne istniejące średnio 0,11 m.
Wykonanie robót ziemnych związane było jedynie z poszerzeniami jezdni, renowacją systemu odwodnienia, przebudową przepustów i zatok autobusowych.
Odwodnienie drogi zrealizowane zostało poprzez systemem rowów otwartych. Wykonano odmulenie rowów oraz lokalne umocnienia dna rowów i skarp betonowymi elementami prefabrykowanymi.
Pod koroną drogi znajduje się 62 przepusty. Wykonano oczyszczenie części przelotowych, wydłużenie większości z nich, przebudowę zniszczonych ścianek czołowych.
Przepusty pod zjazdami wymieniono w całości.
Na całej długości przebudowywanej drogi ustawiono nowe oraz wymieniono istniejące bariery na bariery energochłonne SP-09 oraz bariery linowe .
Oznakowanie poziome i pionowe zostało wyłączone z Kontraktu i wykonano je na podstawie odrębnej umowy.
ROBOTY MOSTOWE
Na długości przebudowanej drogi wojewódzkiej znajduje się osiem obiektów mostowych
W ranach Kontraktu przebudowano pięć w km :
- * Remont mostu na rzece Roztoka w km 6+487,91
- * Remont mostu na rzece Roztoka w km 6+701,79
- * Remont mostu na rzece Wiar w km 9+004,90
- * Remont mostu na rzece Wiar w km 12+959,39
- * Remont mostu na rzece Wiar w km 14+388,86
Zakres robót remontowych był podobny na wszystkich obiektach i polegał ogólnie na remoncie płyty pomostu przez wykonanie nadbetonu wzmacniającego konstrukcję przęsła, wykonaniu warstwy hydroizolacyjnej i zastosowaniu typowych rozwiązań wyposażenia mostów w postaci nawierzchni bitumicznych i żywicznych, desek gzymsowych oraz barieroporęczy.
Zasadnicze wymiary podłużne i nośności mostów po remoncie nie ulegną zmianom.
Ze względu na brak uzgodnień z zarządcą rzeki w części dotyczącej umocnienia koryta w obrębie remontowanych obiektów oraz brak pozwolenia wodnoprawnego na zaprojektowaną korektę koryta i umocnienia w obrębie mostów nie wykonano robót regulacyjnych objętych Kontraktem.– 6 054 mb
W ramach Kontraktu wykonano:
- Roboty ziemne, wykopy – 17 691 m3
- Roboty ziemne, nasypy – 11 729 m3
- Poszerzenia konstrukcji nawierzchni – 63 941 m2
- Warstwa wyrównawcza z BA 0/20 – 13 526 ton
- Warstwa wiążąca z BA 0/20 gr. 6 cm - 184 450 m2
- Warstwa ścieralna z BA 0/16 gr. 5 cm – 182 051 m2
- Budowa nowych zatok – 24 szt.
- Przepusty pod zjazdami - 1480 mb
- Pobocza utwardzone powierzchniowo utrwalone - 23 634 m2
- Konstrukcja nawierzchni na zjazdach indywidualnych i publicznych – 13 936 m2
- Umocnienie dna rowu elementami betonowymi - 15 668 mb
- Umocnienie skarp płytami ażurowymi - 4 608 m2
- Bariery SP- 09 – 3 630 mb
- Bariery linowe – 6 054 mb
Całkowita wartość robót budowlanych:
33 545 783,31 PLN netto
40 925 855,64 PLN brutto .
Kontrakt jest w całości finansowany z budżetu województwa podkarpackiego.
Terminy realizacji kontraktu:
Rozpoczęcie robót: 09.2008 r.
Zakończenie robót: 10.2010 r.
Mapka
Nazwa programu w ramach którego realizowany jest projekt: Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013.
Termin zawarcia umowy na wykonawstwo: 05.09.2008r.
Termin zakończenia robót: 30.10.2010r.
Efekt realizacji projektu: Efektem realizacji projektu będzie poprawa stanu technicznego odcinków drogi wojewódzkiej nr 890 co spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu kołowego i pieszych. Nastąpi poprawa warunków ekologicznych w otoczeniu istniejącej drogi. Nastąpi również zwiększenie dostępności komunikacyjnej atrakcyjnych turystycznie obszarów Bieszczad – Euro 2012.