Miejskiego Przedsiębiorstwa
Dróg i Mostów Sp. z o.o.
ul. Rejtana 6
35-310 Rzeszów
Cena oferty brutto - 219 814,36 PLN
(słownie: dwieście dziewiętnaście tysięcy osiemset czternaście złotych 36/100)
Umowa w sprawie w/w zamówienia może zostać zawarta w terminie określonym zgodnie z art. 94 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2015r., poz. 2164 t.j. ze zm.) tj. nie wcześniej niż po upływie 5 dni od dnia przesłania faksem lub pocztą e-mail niniejszego zawiadomienia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„RAF-MAR” Sp. z o.o.
38-112 Lutcza 194 |
274 179,13 PLN |
|
|
|
48,10 pkt
|
|
|
|
Miejskie Przedsiębiorstwo
Dróg i Mostów Sp. z o.o.
ul. Rejtana 6
35-310 Rzeszów |
219 814,36 PLN
|
|
|
|
60,00 pkt |
|
|
|
Firma Usługowo-Budowlana
Wojciech Wajdzik
Pstrągówka 37
38-124 Wiśniowa
|
259 485,40 PLN
|
|
|
|
50,83 pkt
|
|
|
|
Firma „MAYKI”
Roboty Inżynieryjne.
Kostka Brukowa
Jawornik 445
38-114 Niebylec |
246 726,71 PLN
|
|
|
|
- |
|
|
|
„GOR-BUD” s.c.
ul. Kochanowskiego 120
38-300 Gorlice
|
235 758,99 PLN
|
|
|
|
- |
|
|
|
Firma Usługowo-Handlowa
Grzegorz Ozga
39-107 Niedźwiada 29b
|
236 436,71 PLN
|
|
|
|
- |
|
|
|
Usługi Budowlane i Brukarskie
Mark-Bud Marek Chromik
Nosówka 181
36-046 Zgłobień
|
222 363,64 PLN
|
|
|
|
- |
|
|
|
F.P.H.U „BRUKPOL”
Czuchra Jan
Dąbrówka Wisłocka 164
39-315 Ruda
|
286 427,55 PLN
|
|
|
|
46,05 pkt |
|
|
Zamawiający informuje, że na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29.01.2004r. (Dz. U. z 2015r., poz. 2164 t.j.), poprawił oczywiste omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny w ofertach złożonych do przedmiotowego postępowania przez Wykonawców:
1. „RAF-MAR” Sp. z o.o., 38-112 Lutcza 194
Cena odczytana podczas otwarcia ofert brzmiała 274 178,86 PLN brutto, natomiast cena poprawiona
przez Zamawiającego wynosi 274 179,13 PLN brutto.
2. Firma Usługowo-Budowlana Wojciech Wajdzik
38-124 Wiśniowa, Pstrągówka 37
Cena odczytana podczas otwarcia ofert brzmiała 259 485,38 PLN brutto, natomiast cena poprawiona
przez Zamawiającego wynosi 259 485,40 PLN brutto.
3. Firma Usługowo-Handlowa Grzegorz Ozga
39-107 Niedźwiada 29b
Cena odczytana podczas otwarcia ofert brzmiała 236 436,69 PLN brutto, natomiast cena poprawiona
przez Zamawiającego wynosi 236 436,71 PLN brutto.
Zamawiający odrzucił ofertę Wykonawcy: Firma „MAYKI” Roboty Inżynieryjne Kostka Brukowa z siedzibą 38-114 Niebylec , Jawornik 445 na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 3 PZP. Na wezwanie Zamawiającego z dnia 06.10.2016r. o sygn. PZDW-WZP -243/WRI/36/2016 Wykonawca nie złożył wyjaśnień w zakresie ceny oferty.
Ponadto Zamawiający informuje, że Firma „MAYKI” Roboty Inżynieryjne Kostka Brukowa 38-114 Niebylec, Jawornik 445 na podstawie art. 24 ust.1 pkt 12 ustawy Pzp podlegałaby wykluczeniu z przedmiotowego postepowania. Na wezwanie Zamawiającego z dnia 21.07.2016r. sygn. PZDW-WZP -3052/243/WFU/7/2016, Wykonawca nie uzupełnił oświadczenia na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie „ grupy kapitałowej”.
Zamawiający odrzucił ofertę Wykonawcy: „GOR-BUD” s.c. z siedzibą 38-300 Gorlice, ul. Kochanowskiego 120 na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 3 PZP. Na wezwanie Zamawiającego z dnia 06.10.2016r. o sygn. PZDW-WZP-243/WRI/36/2016 Wykonawca złożył wyjaśnienie w zakresie ceny oferty (pismo z dnia 13.10.2016r.), w którym informuje, że nie uwzględnił wszystkich czynników mających wpływ na wysokość ceny i wskazana cena
w ofercie nie pozwala na realizację przedmiotowego zamówienia.
Zamawiający odrzucił ofertę Wykonawcy: Firma Usługowo-Handlowa Grzegorz Ozga z siedzibą 39-107 Niedźwiada 29b na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 („Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…) 4) zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia”) w zw. z art. 90 ust. 3 PZP („Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.”).
UZASADNIENIE
W opinii Zamawiającego oferta Wykonawcy wydawała się zawierać rażąco niską cenę. Zatem zamawiający przeprowadził procedurę, której celem było wyjaśnienie wszelkich wątpliwości związanych z poziomem cenowym tej oferty.
Zamawiający dokonując oceny złożonej oferty pod kątem rażąco niskiej ceny miał na uwadze brzmienie art. 90 ust.1 PZP jak również opinię prawną „Badanie oferty pod kątem rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia” (Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 11/2013).
Przepis art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp przewiduje sankcję odrzucenia oferty w przypadku, gdy zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Ponieważ decyzja podejmowana przez zamawiającego o odrzuceniu oferty powinna być poprzedzona żądaniem od wykonawcy wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, odrzucenie oferty w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp może nastąpić tylko po uzyskaniu wyjaśnień od wykonawcy i tylko wówczas, gdy dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia (art. 90 ust. 3 ustawy Pzp). Zamawiający powinien zatem mieć możliwość uzyskania w ramach wyjaśnień składanych przez wykonawcę w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp pełni wiedzy umożliwiającej mu podjęcie decyzji co do istnienia podstaw (bądź ich braku)
do odrzucenia oferty stosownie do treści art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
W tym celu Zamawiający pismem o sygn. PZDW-WZP-243/WRI/36/2016 z dnia 06.10.2016r. zwrócił się do wykonawcy o przedstawienie wyjaśnień dotyczących uzasadnienia poziomu ceny oferowanej przez tego wykonawcę. Intencją Zamawiającego było aby Wykonawca, składając wyjaśnienia odnoszące się do ceny swojej oferty, wyjaśnił, jakie czynniki spowodowały obniżenie ceny oraz w jakim stopniu dzięki tym czynnikom cena została obniżona.
W toku oceny przedłożonych wyjaśnień (pismo z dnia 10.10.2016r.) zamawiający wziął pod uwagę nie tylko wszystkie czynniki wymienione w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp (oszczędność metody wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy, oryginalność projektu wykonawcy, wpływ pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów), ale również wszelkie inne czynniki wpływające na wysokość oferty, które wykazał wykonawca.
Zamawiający przyjmuje, że formalne udzielenie odpowiedzi na żądanie wyjaśnienia ceny przy równoczesnym nie odniesieniu się w treści wyjaśnień do wszystkich elementów cenotwórczych jakie zgodnie z żądaniem Zamawiającego miały być zaprezentowane, nie może być uznane za złożenie merytorycznych wyjaśnień. Takie działanie wykonawcy Zamawiający jednoznacznie kwalifikuje jako złożenie wyjaśnień, które jedynie pozornie stanowią jakiekolwiek wyjaśnienie ceny oferty. Nieprzedstawienie kalkulacji ceny zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego, czy też złożenie lakonicznych oświadczeń o prawidłowości kalkulacji ceny uniemożliwiło Zamawiającemu pozytywną weryfikację wyjaśnienia. Równocześnie nie potwierdziło oferowania realizacji przedmiotu zamówienia z rażąco niską ceną. Stanowisko Zamawiającego znajduje oparcie w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej. W wyroku KIO z dnia 20 maja 2010r. (KIO 730/10), zgodnie z którym „W konsekwencji, oferta wykonawcy który nie złożył wyjaśnień, bądź złożył wyjaśnienia niewystarczające, powinna podlegać odrzuceniu, lecz nie w związku z konstatacją, że cena jest rażąco niska, ale na podstawie domniemania, wynikającego ze złożenia niedostatecznych wyjaśnień.”
Z kolei w wyroku z dnia 13 października 2014r. (KIO 2031/14), czytamy m.in.: „Wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w zakresie ceny swojej oferty zobowiązany jest do złożenia wyjaśnień szczegółowych, odpowiednio umotywowanych, przekonujących, że cena złożonej przez niego oferty nie jest rażąco niska. Izba uznała, że odwołujący nie sprostał powinności nałożonej przez przepisy ustawy, zatem jego oferta podlega odrzuceniu. Zgodnie bowiem z ugruntowanym stanowiskiem orzecznictwa złożenie wyjaśnień, które nie rozpraszają wątpliwości zamawiającego, co do rynkowego charakteru ceny oferty, zrównane jest w skutkach z niezłożeniem wyjaśnień i powoduje odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 p.z.p.”.
Z uwagi na powyższe zamawiający odrzucił ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 PZP.
Zamawiający odrzucił ofertę Wykonawcy: Usługi Budowlane i Brukarskie „MARK-BUD” Marek Chromik z siedzibą Nosówka 181, 36-046 Zgłobień, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 („Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…) 4) zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia”) w zw. z art. 90 ust. 3 PZP („Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.”).
UZASADNIENIE
W opinii Zamawiającego oferta Wykonawcy wydawała się zawierać rażąco niską cenę. Zatem zamawiający przeprowadził procedurę, której celem było wyjaśnienie wszelkich wątpliwości związanych z poziomem cenowym tej oferty.
Zamawiający dokonując oceny złożonej oferty pod kątem rażąco niskiej ceny miał na uwadze brzmienie art. 90 ust.1 PZP jak również opinię prawną „Badanie oferty pod kątem rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia” (Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 11/2013).
Przepis art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp przewiduje sankcję odrzucenia oferty w przypadku, gdy zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Ponieważ decyzja podejmowana przez zamawiającego o odrzuceniu oferty powinna być poprzedzona żądaniem od wykonawcy wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, odrzucenie oferty w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp może nastąpić tylko po uzyskaniu wyjaśnień od wykonawcy i tylko wówczas, gdy dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia (art. 90 ust. 3 ustawy Pzp). Zamawiający powinien zatem mieć możliwość uzyskania w ramach wyjaśnień składanych przez wykonawcę w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp pełni wiedzy umożliwiającej mu podjęcie decyzji co do istnienia podstaw (bądź ich braku)
do odrzucenia oferty stosownie do treści art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
W tym celu Zamawiający pismem o sygn. PZDW-WZP-243/WRI/36/2016 z dnia 06.10.2016r. zwrócił się do wykonawcy o przedstawienie wyjaśnień dotyczących uzasadnienia poziomu ceny oferowanej przez tego wykonawcę. Intencją Zamawiającego było aby Wykonawca, składając wyjaśnienia odnoszące się do ceny swojej oferty, wyjaśnił, jakie czynniki spowodowały obniżenie ceny oraz w jakim stopniu dzięki tym czynnikom cena została obniżona.
W toku oceny przedłożonych wyjaśnień (pismo z dnia 14.10.2016r.) zamawiający wziął pod uwagę nie tylko wszystkie czynniki wymienione w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp (oszczędność metody wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy, oryginalność projektu wykonawcy, wpływ pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów), ale również wszelkie inne czynniki wpływające na wysokość oferty, które wykazał wykonawca.
Zamawiający przyjmuje, że formalne udzielenie odpowiedzi na żądanie wyjaśnienia ceny przy równoczesnym nie odniesieniu się w treści wyjaśnień do wszystkich elementów cenotwórczych jakie zgodnie z żądaniem Zamawiającego miały być zaprezentowane, nie może być uznane za złożenie merytorycznych wyjaśnień. Takie działanie wykonawcy Zamawiający jednoznacznie kwalifikuje jako złożenie wyjaśnień, które jedynie pozornie stanowią jakiekolwiek wyjaśnienie ceny oferty. Nieprzedstawienie kalkulacji ceny zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego, czy też złożenie lakonicznych oświadczeń o prawidłowości kalkulacji ceny uniemożliwiło Zamawiającemu pozytywną weryfikację wyjaśnienia. Równocześnie nie potwierdziło oferowania realizacji przedmiotu zamówienia z rażąco niską ceną. Stanowisko Zamawiającego znajduje oparcie w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej. W wyroku KIO z dnia 20 maja 2010r. (KIO 730/10), zgodnie z którym „W konsekwencji, oferta wykonawcy który nie złożył wyjaśnień, bądź złożył wyjaśnienia niewystarczające, powinna podlegać odrzuceniu, lecz nie w związku z konstatacją, że cena jest rażąco niska, ale na podstawie domniemania, wynikającego ze złożenia niedostatecznych wyjaśnień.”
Z kolei w wyroku z dnia 13 października 2014r. (KIO 2031/14), czytamy m.in.: „Wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w zakresie ceny swojej oferty zobowiązany jest do złożenia wyjaśnień szczegółowych, odpowiednio umotywowanych, przekonujących, że cena złożonej przez niego oferty
nie jest rażąco niska. Izba uznała, że odwołujący nie sprostał powinności nałożonej przez przepisy ustawy, zatem jego oferta podlega odrzuceniu. Zgodnie bowiem z ugruntowanym stanowiskiem orzecznictwa złożenie wyjaśnień, które nie rozpraszają wątpliwości zamawiającego, co do rynkowego charakteru ceny oferty, zrównane jest w skutkach z niezłożeniem wyjaśnień i powoduje odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 p.z.p.”.
Z uwagi na powyższe zamawiający odrzucił ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 PZP.
Zgodnie z art. 180 ust 2 pkt 4 i 6; art. 182 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień Publicznych (Dz. U. z 2015r. 2164 t.j. ze zm.) Wykonawca może wnieść odwołanie do Prezesa Izby w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w terminie 5 dni od dnia przesłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia - jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 180. ust. 5, albo w terminie 10 dni - jeżeli zostały przesłane w inny sposób.
Odwołujący przesyła kopię odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu. Domniemywa się, iż zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed upływem terminu do jego wniesienia, jeżeli przesłanie jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego wniesienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.