STRONA GŁÓWNA O FIRMIE KONTAKT LINKI POCZTA PRZEZ WWW    
 

MENU

  INFORMACJE
  WYDZIAŁY
  DOKUMENTY
  UTRUDNIENIA
  UTRUDNIENIA KRÓTKOTRWAŁE
  SIEĆ DROGOWA
  ZIMOWE UTRZYMANIE DRÓG
  KOMUNIKATY ZIMOWE
  ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
  OGŁOSZENIA
  KANAŁY TECHNOLOGICZNE
  MAPY AKUSTYCZNE
  INWESTYCJE
  RACHUNKI BANKOWE
  STATYSTYKI
  OFERTY PRACY
 

AKTUALNOŚCI

2018-02-21      Przetarg
Opracowanie dokumentacji projektowej i innej, uzyskanie stosownych decyzji oraz pełnienie nadzoru autorskiego...
więcej ... 
2018-02-02      Przetarg
„Budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej Nr 881 Sokołów Młp.- Łańcut-Kańczuga-Żurawica od km 16+660...
więcej ... 
2018-01-30      Przetarg
Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 890 Kuźmina – Krościenko na odcinku od km 21+800 do 22+474; Zadanie...
więcej ... 
2018-01-22      Przetarg
Budowa mostu na rzece Tanew w miejscowości Ulanów w km 8+540 w ramach zadania pn.: „Budowa DW nr...
więcej ... 
2018-01-18      Przetarg
Pełnienie funkcji „Inżyniera Kontraktu” w ramach inwestycji pn.: „Wykonanie w systemie...
więcej ... 
 

wyniki

PZDW-WZP-243/WD/133/17                                                        Rzeszów, 2017-10-09

 

 

 

 

 

     Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie zawiadamia, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 858 Zarzecze – Biłgoraj w miejscowości Zarzecze, km 1+800
– 2+200
prowadzone  w trybie  przetargu nieograniczonego, opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych  w dniu 01.09.2017r. pod numerem
582321-N– 2017 oraz ogłoszone na stronie internetowej
www.pzdw.pl i na tablicy ogłoszeń w siedzibie PZDW w Rzeszowie, ul. T. Boya Żeleńskiego 19a w dniu 01.09.2017r., zostało  unieważnione na podstawie  art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29.01.2004r. (Dz. U. z 2015r., poz. 2164 ze zm.) – Cena  najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

 

Uzasadnienie

Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich jest jednostką budżetową, finansowaną przez Samorząd Województwa Podkarpackiego jako jednostka wykonująca zadania w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg na podstawie ustawy o drogach.

 

Zamawiający działa między innymi na podstawie i w ramach Statutu, ustawy o  samorządzie województwa i ustawy o finansach publicznych.

Zamawiający z należytą starannością oszacował przedmiot zamówienia w dniu 04.08.2017r. i okreslił go na wartość 161 753,00 zł netto. Kwota ta stanowiła
podstawę wyboru trybu w jakim zamówienie będzie udzielane – (przetarg
nieograniczony o wartości poniżej 5 225 000 euro) i nie była zmieniana podczas trwania postępowania przetargowego.

Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 200 000,00 PLN brutto. Kwota ta nie była zmieniana podczas trwania postępowania przetargowego.

 

Zamawiający określając kwotę którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia opierał się między innymi na stanowisku KIO wyrażonym w wydanym w swojej sprawie wyroku KIO823/14 ( i cytowanym KIO 1645/11):

W ocenie Izby określenie przez Zamawiającego kwoty, jaką zamierza on przeznaczyć na realizację zamówienia mieści się w jego dyskrecjonalnej władzy, a przepisy art. 86 ust. 3 oraz art. 93 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp w żaden sposób tej władzy nie ograniczają. W tym zakresie skład orzekający podzielił opinię wyrażoną w orzeczeniu wydanym w sprawie KIO1645/11, gdzie Izba wyjaśniła, że:

 

„Przepisy te ustanawiają proceduralne ograniczenie arbitralności zamawiającego w określeniu kwoty, którą chce/zamierza wydać na sfinansowanie zamówienia na etapie oceny ofert i unieważnienia postępowania w odniesieniu do tej kwoty. Zamawiający jest związany kwotą, którą zgodnie z art. 86 ust. 3 Pzp podał przed otwarciem ofert tylko niejako «od dołu», tzn. nie może w celu uzasadnienia unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp wskazać innej, niższej kwoty, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia i tym samym zobowiązany jest udzielić zamówienia wykonawcy, który zaoferował cenę mieszczącą się w kwocie pierwotnie podanej Może natomiast dowolnie, co najwyższej ograniczany przez odrębne przepisy dotyczące jego działalności, podnosić wskazaną przez siebie kwotę i nie unieważniać w

takiej sytuacji postępowania.


Zastrzeżenie poczynione w ww. przepisie:  «chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty», należy interpretować jak okres warunkowy odnoszący się nie do hipotetycznych możliwości finansowych zamawiającego, ale do jego decyzji w przedmiocie zwiększenia środków,  które chce wydać na sfinansowanie zamówienia”.

 

Tym samym szacunkowa wartość zamówienia nie jest więc tożsama z kwotą którą Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

 

Obie te wartości są przedstawione w pkt 3 i 3a  „Wniosku  o wszczęcie postępowania przetargowego” o sygn. PZDW/WZP/243/WD/133/2017.

 

Przepisy Ustawy Pzp jednoznacznie określają zasady oszacowania przedmiotu zamówienia, natomiast nie wskazują w jaki sposób zamawiający określa kwotę którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

 

Kwota ta zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji  i równego traktowania wykonawców nie była znana żadnemu wykonawców przez jej upublicznieniem - bezpośrednio przed otwarciem ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu.

 

Przedmiotowe postępowanie zostało ogłoszone w BZP w dniu 18.09.2017r. (Nr ogłoszenia BZP  582321-N-2017) oraz na stronie internetowej www.pzdw.pl i na tablicy ogłoszeń w siedzibie PZDW w Rzeszowie, ul. T. Boya Żeleńskiego 19a, 35- 105 Rzeszów.

 

Otwarcie ofert nastąpiło w dniu 18.09.2017 r. Zgodnie z art. 86. ust. 3 ustawy Pzp. Bezpośrednio przed otwarciem ofert Zamawiający podał kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia tj. 200 000 zł brutto.

 

 

 

 

 

 

 

Do  postępowania wpłynęły 3 oferty

Nr oferty

Nazwa i adres wykonawcy

Cena oferty /

termin wykonania

robót/

okres gwarancji i rękojmi za wady

Liczba pkt

w kryterium cena

Liczba pkt

w kryterium termin wykonania robót

Liczba pkt

w kryterium okres gwarancji i rękojmi za wady

Liczba pkt RAZEM

1

Przedsiębiorstwo MOLTER Sp. z o.o.

Rudna Mała 47b

36-060 Głogów Małopolski

321 798,80 PLN

(z VAT 23%) 

Termin wykonania robót: 22.11.2017r.

Okres gwarancji i rękojmi za wady: 6 lat

-

-

-

-

2

Konsorcjum Firm

Lider

PBI Infrastruktura S.A.

ul. Kolejowa 10E

23-200 Kraśnik

Partner

PBI WMB Sp. z o.o.

ul. Błonie 8

27-600 Sandomierz

309 592,78 PLN

(z VAT 23%) 

Termin wykonania robót: 22.11.2017r.

Okres gwarancji i rękojmi za wady: 6 lat

-

-

-

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wszystkie  złożone oferty  przekraczają kwotę  przeznaczoną na realizację  przedmiotowego zadania.

 

Każde postępowanie przetargowe jest traktowane przez Zamawiającego indywidualnie.
W niektórych postępowaniach Zamawiający podejmuje decyzję o zwiększeniu kwoty którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, w niektórych zaś decyzję o unieważnieniu postępowania na podstawie  art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Decyzje takie każdorazowo poprzedzone są analizą możliwości finansowych Zamawiającego określonych w budżecie województwa, a w tym przypadku również partnera przedsięwzięcia – Gminy Nisko.

 

Zmiany w budżecie w zakresie przesunięcia środków oraz ewentualnego ich zwiększenia lub zmniejszenia dokonywane są w sposób racjonalny i uzasadniony. Zamawiający nie posiada uprawnień do samodzielnego dokonania zmian w budżecie województwa. Taka zmiana poprzedzona jest uchwałami Zarządu Województwa i Sejmiku Województwa na wniosek Zamawiającego.

 

W przedmiotowym postępowaniu kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynika z montażu finansowego opartego na umowie z Gminą Nisko o nr 1/1017 z dnia 11.05.2017r. w sprawie określenia wzajemnych praw i obowiązków stron przy realizacji zadania pn. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 858 Zarzecze – Biłgoraj w miejscowości Zarzecze, km 1+800 – 2+200.

 

Analizując powyższe, przekroczenie to jest bardzo wysokie (ok 55%) i nie ma możliwości zwiększenia środków po stronie Gminy Nisko jak i Zarządu Województwa.

 

Kwota po stronie województwa na realizację tego zadania przydzielona została na podstawie Uchwały Zarządu Województwa Podkarpackiego nr 275/5495/17 w dniu 21-02-2017r.

 

Przepisy Ustawy Pzp jednoznacznie określają zasady oszacowania przedmiotu zamówienia, natomiast nie wskazują w jaki sposób zamawiający określa kwotę którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

 

W tym miejscu należy ponownie powołać się na wyrok KIO 823/14 zgodnie z którym:

 

„Pamiętać należy, że przepisy te  nie umożliwiają wykonawcy, na etapie w jakim obecnie znajduje się postępowanie  o udzielenie zamówienia prowadzone przez Zamawiającego
w rozpoznawanej sprawie, badania rzeczywistych możliwości finansowych Zamawiającego, czy też podejmowania próby nakazania Zamawiającemu wydania na dane zamówienie kwoty wyższej  niż pierwotnie zaplanowana. Taką właśnie próbę podjął Odwołujący – działanie to  nie znajduje podstaw w ustawie Pzp. Uznanie zarzutów podnoszonych przez Odwołującego prowadziłoby do podważenia celowości ogłaszania bezpośrednio przed otwarciem złożonych Zamawiającemu ofert kwoty, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia, tak jak to nakazuje art. 86 ust. 3 ustawy Pzp. Do tej właśnie kwoty odnosi się przepis art. 94 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp, stąd na tym etapie postępowania nie jest właściwym ustalanie i dowodzenie rzeczywistych możliwości finansowych Zamawiającego.

 

Dalej w w/w wyroku wskazano, że:

 

„Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp Zamawiający unieważnia postępowanie, gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Przepis ten dopuszcza zatem wprost możliwość unieważnienia postępowania przez Zamawiającego,  po samym tylko ustaleniu, że oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.”

 

Zamawiający nie rezygnuje z realizacji tego zadania i wskazuje, że nadal uważa realizację  przedmiotowej inwestycji  za celową. Zamawiający jako gospodarz każdego z prowadzonych przez siebie postępowań  jest uprawniony do podejmowania decyzji, które mogą być odbierane przez Wykonawców  jako arbitralne. Działa on jednak w oparciu i ramach przepisów które na podjęcie takich decyzji pozwalają.

Zamawiający jako podmiot finansów publicznych analizując możliwość zwiększenia kwoty którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia w  celu wyboru najkorzystniejszej oferty kieruje się również zasadami określonymi w art. 44 ustawy
o finansach publicznych:

„ 3. Wydatki publiczne powinny być dokonywane:

1)    w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

a)  uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,

b)  optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;

2)    w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;

3)    w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.”

Zatem naruszeniem zasady celowości i oszczędności mogłoby być każdorazowe bezrefleksyjne, niejako automatyczne zwiększanie kwoty którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia  do wartości najkorzystniejszej oferty.

Zamawiający unieważnił przedmiotowe postępowanie na podstawie art. art.93 ust.1 pkt.4 ustawy Pzp. Spełnione zostały obie przesłanki w nim określone, tj.

-               cena najkorzystniejszej oferty przekracza kwotę która zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia ( o czym wyżej) oraz

-               wystąpiła okoliczność uniemożliwiająca Zamawiającemu zwiększenie kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty – Decyzja Gminy Nisko

Ustawa Prawo zamówień publicznych uprawnia Zamawiającego do dokonania takiej czynności ograniczone zasadami udzielania zamówień publicznych, wydatkowania środków publicznych, spełnieniem przesłanek ustawowych przy udokumentowaniu działań zmierzających do zwiększenia kwoty którą zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia do wartości najkorzystniejszej oferty.

 

Z uwagi na fakt, że Zamawiający przestrzegał w przedmiotowym postępowaniu zasad o których mowa powyżej i zostały spełnione przesłanki ustawowe miał prawo,
a jednocześnie obowiązek unieważnienia przedmiotowego postepowania na podstawie art. 93 ust.1 pkt 4) Pzp.

 

Zatem Zamawiający ocenił w sposób obiektywny przesłanki unieważnienia postępowania określone w art. 93 ust.1 pkt 4) ustawy Prawo zamówień publicznych i wykazał, że nie może – nie ma możliwości  zwiększenia kwoty, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia do ceny oferty przedstawiającej najkorzystniejszy bilans kryteriów oceny ofert ustalonych w postępowaniu.

 

 

 

 

 

Rzeszów, 18.09.2017r.

 

Informacja z otwarcia ofert złożonych do przetargu

pn. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 858 Zarzecze – Biłgoraj

w miejscowości Zarzecze, km 1+800 – 2+200

Numer nadany przez Zamawiającego: PZDW-WZP-243/WD/133/2017

Numer BZP /DUUE: 582321-N-2017 z dnia 01.09.2017r.

Zgodnie z art. 86 ust. 5 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych zamawiający zamieszcza na stronie internetowej poniższe informacje:

Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę:  200 000,00  PLN

Do postępowania wpłynęły następujące oferty:

Lp.

Firmy oraz adresy wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie

Cena ofertowa
brutto

 

Okres gwarancji i rękojmi za wady

Termin wykonania zamówienia

Warunki płatności zawarte

w ofertach

1.

Przedsiębiorstwo „MOLTER” Sp. z o.o.

Rudna Mała 47b

36-060 Głogów Małopolski

321 798,80

PLN

6 lat

22.11.2017r.

płatność

do 30 dni

od daty przedłożenia faktury

z podpisanym protokołem odbioru

2.

Konsorcjum Firm:

Lider

PBI Infrastruktura S.A.

ul. Kolejowa 10E

23-200 Kraśnik

Partner

PBI WMB Sp.  z o.o.

ul. Błonie 8

27-600 Sandomierz

309 592,78

PLN

6 lat

22.11.2017r.

płatność

do 30 dni

od daty przedłożenia faktury

z podpisanym protokołem odbioru

UWAGA !

Informacja zawiera dane aktualne na dzień jej sporządzenia.

Dane mogą ulec zmianie podczas dokonywania czynności sprawdzenia i oceny złożonych ofert.

Ostateczne i wiążące wyniki przetargu zostaną zawarte w rozstrzygnięciu (lub unieważnieniu) postępowania.

Informacja dotycząca Oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej

Zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawca, w terminie 3 dni od zamieszczenia na stronie internetowej informacji z otwarcia ofert ( zawierającej kwotę, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, firmy oraz adresy wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie, ceny, terminy wykonania zamówienia, okresy gwarancji i warunki płatności określone w ofertach), przekazuje zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 Ustawy Prawo zamówień publicznych. Wraz ze złożeniem oświadczenia, wykonawca może przedstawić dowody, że powiązania z innym wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Wzór oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 Ustawy Prawo zamówień publicznych znajduje się na stronie www.pzdw.pl  w zakładce: „zamówienia publiczne” - „przetargi”.

 

 

 

 
Wrota Podkarpackie Ministerstwo Infrastruktury Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad edroga.pl greenvelo.pl
  ostatnia aktualizacja strony : 2018-11-09 08:25:08