Informacja z otwarcia ofert złożonych do przetargu
Pn. „Wykonanie usługi wycinki drzew rosnących w pasie drogowym dróg wojewódzkich na terenie województwa podkarpackiego wraz z frezowaniempniaków (7 zadań) IV kwartał 2017r”
Numer nadany przez Zamawiającego: PZDW/WZP/243/WD/154/2017
Numer BZP /DUUE: 2017/S 189 -387180 z dnia 17.10.2017r.
Zgodnie z art. 86 ust. 5 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych zamawiający zamieszcza na stronie internetowej poniższe informacje:
Firmy oraz adresy wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie
Cena ofertowa (brutto)
Termin wykonania roboty
Cena zaodkup drewna
Warunki płatności zawarte w ofertach
1.
UsługiLeśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
27 864,00 PLN brutto
08.12.2017r.
2975,41 PLN
Płatność do30 dni od daty przedłożenia fakturyzpodpisanym protokołem odbioru.
2.
PHU SerwisDrzewny
Paweł Krupa
ul. Świerkowa 4A
37 – 464 Agatówka
9039,60 PLN brutto
15.12.2017r.
2975,14
PLN
Płatność do30 dni od daty przedłożenia fakturyzpodpisanym protokołem odbioru.
3.
F.H.U. „GRA- STA”
Piotrkowice 68
33- 170 Tuchów
11 394,00 PLN brutto
15.12.2017r.
3000,00 PLN
Płatność do30 dni od daty przedłożenia fakturyzpodpisanym protokołem odbioru.
4.
„TECHNAR”
Firma Usługowo – Sprzątająca
MartaBatóg Kogut
ul. Sopocka 18C
37 – 400 Nisko
7560,00 PLN brutto
08.12.2017r.
3000,00 PLN
Płatność do30 dni od daty przedłożenia fakturyzpodpisanym protokołem odbioru.
5.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430 Jeżowe 69A
8164,80 PLN brutto
08.12.2017r.
3100,00 PLN
Płatność do30 dni od daty przedłożenia fakturyzpodpisanym protokołem odbioru.
6.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
12 927,60 PLN brutto
08.12.2017r.
2975,41 PLN
Płatność do30 dni od daty przedłożenia fakturyzpodpisanym protokołem odbioru.
Kwotaprzeznaczonanasfinansowaniezadania nr7:
195 482,06 PLN brutto
Do postępowania wpłynęły następujące oferty:
Lp.
Firmy oraz adresy wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie
Cena ofertowa (brutto)
Termin wykonania roboty
Cena zaodkup drewna
Warunki płatności zawarte w ofertach
1.
UsługiLeśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
362 988,00 PLN brutto
08.12.2017r.
43 321,16 PLN
Płatność do30 dni od daty przedłożenia fakturyzpodpisanym protokołem odbioru.
2.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
385 946,64 PLN brutto
15.12.2017r.
43 321,16 PLN
Płatność do30 dni od daty przedłożenia fakturyzpodpisanym protokołem odbioru.
3.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430 Jeżowe 69A
147 636,00 PLN brutto
08.12.2017r.
45 000,00 PLN
Płatność do30 dni od daty przedłożenia fakturyzpodpisanym protokołem odbioru.
UWAGA !
Informacja zawiera dane aktualne na dzień jej sporządzenia.
Dane mogą ulec zmianie podczas dokonywania czynności sprawdzenia i oceny złożonych ofert.
Ostateczne i wiążące wyniki przetargu zostaną zawarte w rozstrzygnięciu (lub unieważnieniu) postępowania.
Informacja dotycząca Oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej
Zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawca, w terminie 3 dni od zamieszczenia na stronie internetowej informacji z otwarcia ofert ( zawierającej kwotę, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, firmy oraz adresy wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie, ceny, terminy wykonania zamówienia, okresy gwarancji i warunki płatności określone w ofertach), przekazuje zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 Ustawy Prawo zamówień publicznych. Wraz ze złożeniem oświadczenia, wykonawca może przedstawić dowody, że powiązania z innym wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Wzór oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 Ustawy Prawo zamówień publicznych znajduje się na stronie www.pzdw.plw zakładce: „zamówienia publiczne” - „przetargi”.
Rzeszów, dnia 15.11.2017r. PZDW/WZP/243/WD/154/2017
wg. rozdzielnika
Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia pn. „Wykonanie usługi wycinki drzew rosnących w pasie drogowym dróg wojewódzkich na terenie województwa podkarpackiego wraz z frezowaniempniaków (7 zadań) IV kwartał 2017r.”prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 03.10.2017r.pod 2017/S 189 – 387180 na stronie internetowej www.pzdw.pli na tablicy ogłoszeń w siedzibie PZDW w Rzeszowie, ul. T. Boya Żeleńskiego 19a
Zadanie nr 1
Zamawiający informuje o odrzuceniu ofert poniżejwymienionych wykonawców:
Lp.
Nazwa i adres wykonawcy
Liczba pkt w kryterium „cena”
Liczbapktwkryterium „terminrealizacji”
Liczbapktwkryterium„odkup drewna”
1.
UsługiLeśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
6480,00 PLN brutto
08.12.2017r.
235,45 PLN
ofertaodrzucona
2.
F.H.U. „GRA- STA”
Piotrkowice 68
33- 170 Tuchów
5292,00 PLN brutto
15.12.2017r.
240,00 PLN
ofertaodrzucona
3.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
3261,60 PLN brutto
08.12.2017r.
235,45 PLN
ofertaodrzucona
4.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430 Jeżowe 69A
1990,00 PLN brutto
08.12.2017r.
300,00 PLN
ofertaodrzucona
I. Zamawiający informujeo odrzuceniu oferty wykonawcy: EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A na podstawie art. 89 ust 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) wykonawca nie udzielił wyjaśnieńwzakresie rażąco niskiej ceny w zakreślonym terminie
Uzasadnienie
Celem badania oferty wykonawcy w trybieart. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena oferty jest rzeczywiście rażąco niska, rozstrzyga zamawiający w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dokumenty. Zamawiający analizując wysokość ofert złożonych w przedmiotowym postepowaniu nie zastosował automatyzmu poprzez przyjęcie, że elementy ceny określoneponiżej pewnego poziomu (w tym przypadku branża drogowa) powodują, że cena ma charakter rażąco niski. Stanowisko Zamawiającego opiera się również na wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10). Stwierdzono w nim, że: „Dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności określonego podmiotu. Podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny "rażąco niskiej", a nie ceny "niskiej." Te dwa pojęcia nie są tożsame.” W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) podnoszono, że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. C-599/10). Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. Wykonawca w ramach składanych wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia za wiarygodną.
Zamawiający oczekiwał odpowiednio umotywowanych, wyczerpujących, skonkretyzowanych wyjaśnień odnoszących się do tych elementów kalkulacyjnych, które miały wpływ na wielkość zawartej w ofercie ceny przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia dotyczące elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny powinny być odpowiednio dokładne, udzielające odpowiedzi na postawione pytania i zawierające ustosunkowanie się do postawionych – wywołujących wątpliwości zamawiającego – kwestii. Winny wskazywać i omawiać przynajmniej podstawowe elementy cenotwórcze, jak przykładowo koszt osób wykonujących zamówienie, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy.
Stanowisko Zamawiającego zostało uzasadnione w piśmie nr PZDW/WZP/WZP/243/WD/154/2017 z dnia 09.11.2017r. - wezwaniu do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający precyzyjnie określił w nim zakres żądanych wyjaśnień oraz wskazał swoje wątpliwości co do możliwości należytego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę.
Wskazano w nim również termin na złożenie stosownych wyjaśnień, wyznaczając go na dzień 14.11.2017r. Pismo zostało skuteczne doręczone Wykonawcy.
Do dnia 14.11.2017r. do Zamawiającego nie wpłynęły żadne wyjaśnienia ze strony Wykonawcy EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A
Wykonawca nie odniósł się do wskazanych przez Zamawiającego części składowych oferty i nie udowodnił, że istnieje podstawa do ich przyjęcia na poziomie wskazanym w ofercie. Nie przedłożył w tym zakresie również żadnych dowodów. Tym samymEKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A nie wywiązał się ze spoczywającego na nim, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wskazuje się na możliwość więcej niż jednokrotnego wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, szczególnie, gdy ma ono postać dalszego, doprecyzowującego ustalenia okoliczności poruszonych w wyjaśnieniach. Brak reakcji na pismo z 09.11.2017 r. wskazuje jednak, że Wykonawca nie wykazał zainteresowania możliwością wyjaśnienia ceny potencjalnie rażąco niskiej. Stąd też dalsze działanie Zamawiającego zmierzające do uzyskania od Wykonawcy kolejnych wyjaśnień mogłoby być odczytywane jako naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.),odrzucił ofertę wykonawcy zawierającą rażąco niskącenę w stosunkudo przedmiotu zamówienia gdyż wykonawca niezłożył żadnychwyjaśnień i dowodów wtym zakresie.
II. Zamawiający informuje również o odrzuceniu ofert następujących wykonawców: - UsługiLeśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k. Durdy 141, 39 – 450 BaranówSandomierski;
- DREWBOR Rafał Borowiak Zielonka46A, 36 – 130 Raniżów na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w/w wykonawcyzałączylido ofert niepodpisane dokumenty tj. formularzeoferty. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formiepisemnej zgodnie z art. 9 ust 2 w/w ustawy. Powyższy przepis znajdujerównież odzwierciedlenie w pkt 10.11 Instrukcji dla wykonawców – SIWZ według, którego „oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy”. Wkontekście przytoczonychzapisów formularzoferty ma być złożony w formie pisemnej czylidlaswej ważnościpowinien zostaćpodpisany przez osobę upoważnioną. W związku z powyższym oferty wykonawców wymienionych w pkt II zostały odrzucone napodstawie art. 89ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) gdyżsą nieważne napodstawie odrębnych przepisów.
Zadanie nr 2
Postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt1 ustawy zdnia 29.01.2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) w związku z odrzuceniem wszystkich oferty złożonych do postępowania.
Lp.
Nazwa i adres wykonawcy
Liczba pkt w kryterium „cena”
Liczbapktwkryterium „terminrealizacji”
Liczbapktwkryterium„odkup drewna”
1.
F.H.U. „GRA- STA”
Piotrkowice 68
33- 170 Tuchów
7128,00 PLN brutto
15.12.2017r.
866,00 PLN
ofertaodrzucona
2.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
5784,48 PLN brutto
08.12.2017r.
865,77 PLN
ofertaodrzucona
3.
UsługiLeśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
10 800,00 PLN brutto
08.12.2017r.
865,77 PLN
ofertaodrzucona.
4.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430 Jeżowe 69A
2667,60 PLN brutto
08.12.2017r.
950,00 PLN
ofertaodrzucona
I. Zamawiający informujeo odrzuceniu oferty wykonawcy: EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A na podstawie art. 89 ust 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) wykonawca nie udzielił wyjaśnieńwzakresie rażąco niskiej ceny w zakreślonym terminie.
Uzasadnienie
Celem badania oferty wykonawcy w trybieart. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena oferty jest rzeczywiście rażąco niska, rozstrzyga zamawiający w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dokumenty. Zamawiający analizując wysokość ofert złożonych w przedmiotowym postepowaniu nie zastosował automatyzmu poprzez przyjęcie, że elementy ceny określoneponiżej pewnego poziomu (w tym przypadku branża drogowa) powodują, że cena ma charakter rażąco niski. Stanowisko Zamawiającego opiera się również na wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10). Stwierdzono w nim, że: „Dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności określonego podmiotu. Podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny "rażąco niskiej", a nie ceny "niskiej." Te dwa pojęcia nie są tożsame.” W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) podnoszono, że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. C-599/10). Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. Wykonawca w ramach składanych wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia za wiarygodną.
Zamawiający oczekiwał odpowiednio umotywowanych, wyczerpujących, skonkretyzowanych wyjaśnień odnoszących się do tych elementów kalkulacyjnych, które miały wpływ na wielkość zawartej w ofercie ceny przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia dotyczące elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny powinny być odpowiednio dokładne, udzielające odpowiedzi na postawione pytania i zawierające ustosunkowanie się do postawionych – wywołujących wątpliwości zamawiającego – kwestii. Winny wskazywać i omawiać przynajmniej podstawowe elementy cenotwórcze, jak przykładowo koszt osób wykonujących zamówienie, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy.
Stanowisko Zamawiającego zostało uzasadnione w piśmie nr PZDW/WZP/WZP/243/WD/154/2017 z dnia 09.11.2017r. - wezwaniu do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający precyzyjnie określił w nim zakres żądanych wyjaśnień oraz wskazał swoje wątpliwości co do możliwości należytego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę.
Wskazano w nim również termin na złożenie stosownych wyjaśnień, wyznaczając go na dzień 14.11.2017r. Pismo zostało skuteczne doręczone Wykonawcy.
Do dnia 14.11.2017r. do Zamawiającego nie wpłynęły żadne wyjaśnienia ze strony Wykonawcy EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A
Wykonawca nie odniósł się do wskazanych przez Zamawiającego części składowych oferty i nie udowodnił, że istnieje podstawa do ich przyjęcia na poziomie wskazanym w ofercie. Nie przedłożył w tym zakresie również żadnych dowodów. Tym samymEKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A nie wywiązał się ze spoczywającego na nim, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wskazuje się na możliwość więcej niż jednokrotnego wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, szczególnie, gdy ma ono postać dalszego, doprecyzowującego ustalenia okoliczności poruszonych w wyjaśnieniach. Brak reakcji na pismo z 09.11.2017 r. wskazuje jednak, że Wykonawca nie wykazał zainteresowania możliwością wyjaśnienia ceny potencjalnie rażąco niskiej. Stąd też dalsze działanie Zamawiającego zmierzające do uzyskania od Wykonawcy kolejnych wyjaśnień mogłoby być odczytywane jako naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.),odrzucił ofertę wykonawcy zawierającą rażąco niskącenę w stosunkudo przedmiotu zamówienia gdyż wykonawca niezłożył żadnychwyjaśnień i dowodów wtym zakresie.
II. Zamawiający informuje również o odrzuceniu ofert następujących wykonawców:
- DREWBOR Rafał Borowiak Zielonka46A, 36 – 130 Raniżów na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w/w wykonawcyzałączylido ofertniepodpisane dokumenty tj. formularze oferty. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formiepisemnej zgodnie z art. 9 ust 2 w/w ustawy. Powyższy przepis znajduje również odzwierciedlenie w pkt 10.11 Instrukcji dla wykonawców – SIWZ według, którego„oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy”. Wkontekście przytoczonychzapisów formularzoferty ma być złożony w formie pisemnej czylidlaswej ważnościpowinien zostaćpodpisany przez osobę upoważnioną. W związku z powyższym oferty wykonawców wymienionych w pkt II zostały odrzucone napodstawie art. 89ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) gdyż są nieważne napodstawie odrębnych przepisów.
Zadanie nr 3
Postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt1 ustawy z dnia 29.01.2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w związku z odrzuceniem wszystkich oferty złożonych do postępowania.
Lp.
Nazwa i adres wykonawcy
Liczba pkt w kryterium „cena”
Liczbapktwkryterium „terminrealizacji”
Liczbapktwkryterium „odkup drewna”
1.
UsługiLeśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
87 048,00 PLN brutto
08.12.2017r.
12 237,26 PLN
ofertaodrzucona
2.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
33 086,88 PLN brutto
08.12.2017r.
12 237,26 PLN
ofertaodrzucona
3.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430 Jeżowe 69A
17 884,80 PLN brutto
08.12.2017r.
13 200,00 PLN
ofertaodrzucona
4.
F.H.U. „GRA- STA”
Piotrkowice 68
33- 170 Tuchów
44 658,00
PLN brutto
15.12.2017r.
12 400,00 PLN
ofertaodrzucona
I. Zamawiający informujeo odrzuceniu oferty wykonawcy: EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A na podstawie art. 89 ust 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) wykonawca nie udzielił wyjaśnieńwzakresie rażąco niskiej ceny w zakreślonym terminie.
Uzasadnienie
Celem badania oferty wykonawcy w trybieart. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena oferty jest rzeczywiście rażąco niska, rozstrzyga zamawiający w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dokumenty. Zamawiający analizując wysokość ofert złożonych w przedmiotowym postepowaniu nie zastosował automatyzmu poprzez przyjęcie, że elementy ceny określoneponiżej pewnego poziomu (w tym przypadku branża drogowa) powodują, że cena ma charakter rażąco niski. Stanowisko Zamawiającego opiera się również na wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10). Stwierdzono w nim, że: „Dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności określonego podmiotu. Podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny "rażąco niskiej", a nie ceny "niskiej." Te dwa pojęcia nie są tożsame.” W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) podnoszono, że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. C-599/10). Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. Wykonawca w ramach składanych wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia za wiarygodną.
Zamawiający oczekiwał odpowiednio umotywowanych, wyczerpujących, skonkretyzowanych wyjaśnień odnoszących się do tych elementów kalkulacyjnych, które miały wpływ na wielkość zawartej w ofercie ceny przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia dotyczące elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny powinny być odpowiednio dokładne, udzielające odpowiedzi na postawione pytania i zawierające ustosunkowanie się do postawionych – wywołujących wątpliwości zamawiającego – kwestii. Winny wskazywać i omawiać przynajmniej podstawowe elementy cenotwórcze, jak przykładowo koszt osób wykonujących zamówienie, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy.
Stanowisko Zamawiającego zostało uzasadnione w piśmie nr PZDW/WZP/WZP/243/WD/154/2017 z dnia 09.11.2017r. - wezwaniu do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający precyzyjnie określił w nim zakres żądanych wyjaśnień oraz wskazał swoje wątpliwości co do możliwości należytego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę.
Wskazano w nim również termin na złożenie stosownych wyjaśnień, wyznaczając go na dzień 14.11.2017r. Pismo zostało skuteczne doręczone Wykonawcy.
Do dnia 14.11.2017r. do Zamawiającego nie wpłynęły żadne wyjaśnienia ze strony Wykonawcy EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A
Wykonawca nie odniósł się do wskazanych przez Zamawiającego części składowych oferty i nie udowodnił, że istnieje podstawa do ich przyjęcia na poziomie wskazanym w ofercie. Nie przedłożył w tym zakresie również żadnych dowodów. Tym samymEKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A nie wywiązał się ze spoczywającego na nim, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wskazuje się na możliwość więcej niż jednokrotnego wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, szczególnie, gdy ma ono postać dalszego, doprecyzowującego ustalenia okoliczności poruszonych w wyjaśnieniach. Brak reakcji na pismo z 09.11.2017 r. wskazuje jednak, że Wykonawca nie wykazał zainteresowania możliwością wyjaśnienia ceny potencjalnie rażąco niskiej. Stąd też dalsze działanie Zamawiającego zmierzające do uzyskania od Wykonawcy kolejnych wyjaśnień mogłoby być odczytywane jako naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.),odrzucił ofertę wykonawcy zawierającą rażąco niskącenę w stosunkudo przedmiotu zamówienia gdyż wykonawca niezłożył żadnychwyjaśnień i dowodów wtym zakresie.
II. Zamawiający informuje również o odrzuceniu ofert następujących wykonawców:
- DREWBOR Rafał Borowiak Zielonka46A, 36 – 130 Raniżów na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w/w wykonawcyzałączylido ofertniepodpisane dokumenty tj. formularzeoferty. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formiepisemnej zgodnie z art. 9 ust 2 w/w ustawy. Powyższy przepis znajdujerównież odzwierciedlenie w pkt 10.11 Instrukcji dla wykonawców – SIWZ według, którego„oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy”. Wkontekście przytoczonychzapisów formularzoferty ma być złożony w formie pisemnej czylidlaswej ważnościpowinien zostaćpodpisany przez osobę upoważnioną. W związku z powyższym oferty wykonawców wymienionych w pkt II zostały odrzucone napodstawie art. 89ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) gdyżsą nieważne napodstawie odrębnych przepisów.
Zamawiającyinformujeo poprawieniuomyłekrachunkowychw trybie art. 87 ust. 2 pkt.2ustawy z dnia 29.01.2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017r. poz. 1579 t.j.zpóźn.zm.).
Cena oferty wykonawcy: F.H.U. „GRA- STA”, Piotrkowice 68, 33- 170 Tuchóww dniu otwarcia ofert wyniosła 43 790,00 PLN brutto (słownie: czterdzieści trzy tysiące siedemset dziewięćdziesiąt złotych 00/100). Po poprawie omyłek rachunkowych cena wynosi 44 658,00 PLN brutto (słownie: czterdzieści cztery tysiące sześćset pięćdziesiąt osiem złotych 00/100).
Zadanienr 4
Postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt1 ustawy z dnia 29.01.2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w związku z odrzuceniem wszystkich oferty złożonych do postępowania.
Lp.
Nazwa i adres wykonawcy
Liczba pkt w kryterium „cena”
Liczbapktwkryterium „terminrealizacji”
Liczbapktwkryterium„odkup drewna”
1.
F.H.U. „GRA-STA”
Piotrkowice 68
33- 170 Tuchów
29 484,00 PLN brutto
15.12.2017r.
7804,00 PLN
oferta odrzucona
2.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430
Jeżowe 69A
13 338,00 PLN brutto
08.12.2017r.
8400,00
PLN
ofertaodrzucona
3.
Usługi Leśne iOgrodnicze ELITELAS sp. zo.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
57 564,00 PLN brutto
08.12.2017r.
7803,99 PLN
ofertaodrzucona
4.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
25 903,80 PLN brutto
08.12.2017r.
7803,99 PLN
ofertaodrzucona
I. Zamawiający informujeo odrzuceniu oferty wykonawcy: EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A na podstawie art. 89 ust 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) wykonawca nie udzielił wyjaśnieńwzakresie rażąco niskiej ceny w zakreślonym terminie.
Uzasadnienie
Celem badania oferty wykonawcy w trybieart. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena oferty jest rzeczywiście rażąco niska, rozstrzyga zamawiający w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dokumenty. Zamawiający analizując wysokość ofert złożonych w przedmiotowym postepowaniu nie zastosował automatyzmu poprzez przyjęcie, że elementy ceny określoneponiżej pewnego poziomu (w tym przypadku branża drogowa) powodują, że cena ma charakter rażąco niski. Stanowisko Zamawiającego opiera się również na wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10). Stwierdzono w nim, że: „Dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności określonego podmiotu. Podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny "rażąco niskiej", a nie ceny "niskiej." Te dwa pojęcia nie są tożsame.” W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) podnoszono, że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. C-599/10). Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. Wykonawca w ramach składanych wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia za wiarygodną.
Zamawiający oczekiwał odpowiednio umotywowanych, wyczerpujących, skonkretyzowanych wyjaśnień odnoszących się do tych elementów kalkulacyjnych, które miały wpływ na wielkość zawartej w ofercie ceny przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia dotyczące elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny powinny być odpowiednio dokładne, udzielające odpowiedzi na postawione pytania i zawierające ustosunkowanie się do postawionych – wywołujących wątpliwości zamawiającego – kwestii. Winny wskazywać i omawiać przynajmniej podstawowe elementy cenotwórcze, jak przykładowo koszt osób wykonujących zamówienie, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy.
Stanowisko Zamawiającego zostało uzasadnione w piśmie nr PZDW/WZP/WZP/243/WD/154/2017 z dnia 09.11.2017r. - wezwaniu do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający precyzyjnie określił w nim zakres żądanych wyjaśnień oraz wskazał swoje wątpliwości co do możliwości należytego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę.
Wskazano w nim również termin na złożenie stosownych wyjaśnień, wyznaczając go na dzień 14.11.2017r. Pismo zostało skuteczne doręczone Wykonawcy.
Do dnia 14.11.2017r. do Zamawiającego nie wpłynęły żadne wyjaśnienia ze strony Wykonawcy EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A
Wykonawca nie odniósł się do wskazanych przez Zamawiającego części składowych oferty i nie udowodnił, że istnieje podstawa do ich przyjęcia na poziomie wskazanym w ofercie. Nie przedłożył w tym zakresie również żadnych dowodów. Tym samymEKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A nie wywiązał się ze spoczywającego na nim, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wskazuje się na możliwość więcej niż jednokrotnego wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, szczególnie, gdy ma ono postać dalszego, doprecyzowującego ustalenia okoliczności poruszonych w wyjaśnieniach. Brak reakcji na pismo z 09.11.2017 r. wskazuje jednak, że Wykonawca nie wykazał zainteresowania możliwością wyjaśnienia ceny potencjalnie rażąco niskiej. Stąd też dalsze działanie Zamawiającego zmierzające do uzyskania od Wykonawcy kolejnych wyjaśnień mogłoby być odczytywane jako naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.),odrzucił ofertę wykonawcy zawierającą rażąco niskącenę w stosunkudo przedmiotu zamówienia gdyż wykonawca niezłożył żadnychwyjaśnień i dowodów wtym zakresie.
II. Zamawiający informuje również o odrzuceniu ofert następujących wykonawców:
- DREWBOR Rafał Borowiak Zielonka46A, 36 – 130 Raniżów na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w/w wykonawcyzałączylido ofertniepodpisane dokumenty tj. formularzeoferty. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formiepisemnej zgodnie z art. 9 ust 2 w/w ustawy. Powyższy przepis znajdujerównież odzwierciedlenie w pkt 10.11 Instrukcji dla wykonawców – SIWZ według, którego„oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy”. Wkontekście przytoczonychzapisów formularzoferty ma być złożony w formie pisemnej czylidlaswej ważnościpowinien zostaćpodpisany przez osobę upoważnioną. W związku z powyższym oferty wykonawców wymienionych w pkt II zostały odrzucone napodstawie art. 89ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) gdyżsą nieważne napodstawie odrębnych przepisów.
Zadanienr5
Postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt1 ustawy z dnia 29.01.2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w związku z odrzuceniem wszystkich oferty złożonych do postępowania.
Lp.
Nazwa i adres wykonawcy
Liczba pkt w kryterium „cena”
Liczbapktwkryterium „terminrealizacji”
Liczbapktwkryterium„odkup drewna”
1.
Usługi Leśne i Ogrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
5940,00 PLN brutto
08.12.2017r.
415,79 PLN
ofertaodrzucona
2.
F.H.U.„GRA- STA”
Piotrkowice 68
33- 170 Tuchów
3780,00 PLN brutto
15.12.2017r.
420,00 PLN
ofertaodrzucona
3.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430 Jeżowe 69A
1436,40 PLN brutto
08.12.2017r.
490,00
PLN
ofertaodrzucona
4.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
2608,20 PLN brutto
08.12.2017r.
415,79 PLN
ofertaodrzucona
I. Zamawiający informujeo odrzuceniu oferty wykonawcy: EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A na podstawie art. 89 ust 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) wykonawca nie udzielił wyjaśnieńwzakresie rażąco niskiej ceny w zakreślonym terminie.
Uzasadnienie
Celem badania oferty wykonawcy w trybieart. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena oferty jest rzeczywiście rażąco niska, rozstrzyga zamawiający w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dokumenty. Zamawiający analizując wysokość ofert złożonych w przedmiotowym postepowaniu nie zastosował automatyzmu poprzez przyjęcie, że elementy ceny określoneponiżej pewnego poziomu (w tym przypadku branża drogowa) powodują, że cena ma charakter rażąco niski. Stanowisko Zamawiającego opiera się również na wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10). Stwierdzono w nim, że: „Dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności określonego podmiotu. Podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny "rażąco niskiej", a nie ceny "niskiej." Te dwa pojęcia nie są tożsame.” W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) podnoszono, że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. C-599/10). Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. Wykonawca w ramach składanych wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia za wiarygodną.
Zamawiający oczekiwał odpowiednio umotywowanych, wyczerpujących, skonkretyzowanych wyjaśnień odnoszących się do tych elementów kalkulacyjnych, które miały wpływ na wielkość zawartej w ofercie ceny przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia dotyczące elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny powinny być odpowiednio dokładne, udzielające odpowiedzi na postawione pytania i zawierające ustosunkowanie się do postawionych – wywołujących wątpliwości zamawiającego – kwestii. Winny wskazywać i omawiać przynajmniej podstawowe elementy cenotwórcze, jak przykładowo koszt osób wykonujących zamówienie, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy.
Stanowisko Zamawiającego zostało uzasadnione w piśmie nr PZDW/WZP/WZP/243/WD/154/2017 z dnia 09.11.2017r. - wezwaniu do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający precyzyjnie określił w nim zakres żądanych wyjaśnień oraz wskazał swoje wątpliwości co do możliwości należytego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę.
Wskazano w nim również termin na złożenie stosownych wyjaśnień, wyznaczając go na dzień 14.11.2017r. Pismo zostało skuteczne doręczone Wykonawcy.
Do dnia 14.11.2017r. do Zamawiającego nie wpłynęły żadne wyjaśnienia ze strony Wykonawcy EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A
Wykonawca nie odniósł się do wskazanych przez Zamawiającego części składowych oferty i nie udowodnił, że istnieje podstawa do ich przyjęcia na poziomie wskazanym w ofercie. Nie przedłożył w tym zakresie również żadnych dowodów. Tym samymEKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A nie wywiązał się ze spoczywającego na nim, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wskazuje się na możliwość więcej niż jednokrotnego wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, szczególnie, gdy ma ono postać dalszego, doprecyzowującego ustalenia okoliczności poruszonych w wyjaśnieniach. Brak reakcji na pismo z 09.11.2017 r. wskazuje jednak, że Wykonawca nie wykazał zainteresowania możliwością wyjaśnienia ceny potencjalnie rażąco niskiej. Stąd też dalsze działanie Zamawiającego zmierzające do uzyskania od Wykonawcy kolejnych wyjaśnień mogłoby być odczytywane jako naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.),odrzucił ofertę wykonawcy zawierającą rażąco niskącenę w stosunkudo przedmiotu zamówienia gdyż wykonawca niezłożył żadnychwyjaśnień i dowodów wtym zakresie.
II. Zamawiający informuje również o odrzuceniu ofert następujących wykonawców:
- DREWBOR Rafał Borowiak Zielonka46A, 36 – 130 Raniżów na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w/w wykonawcyzałączylido ofertniepodpisane dokumenty tj. formularzeoferty. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formiepisemnej zgodnie z art. 9 ust 2 w/w ustawy. Powyższy przepis znajdujerównież odzwierciedlenie w pkt 10.11 Instrukcji dla wykonawców – SIWZ według, którego „oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy”. Wkontekście przytoczonychzapisów formularzoferty ma być złożony w formie pisemnej czyli dla swej ważnościpowinien zostaćpodpisany przez osobę upoważnioną. W związku z powyższym oferty wykonawców wymienionych w pkt II zostały odrzucone napodstawie art. 89ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) gdyżsą nieważne na podstawie odrębnych przepisów.
Zadanie nr6
Zamawiający informuje o odrzuceniu ofert poniżej wymienionych wykonawców:
Lp.
Nazwa i adres wykonawcy
Liczba pkt w kryterium „cena”
Liczbapktwkryterium „terminrealizacji”
Liczbapktwkryterium„odkup drewna”
1.
Usługi Leśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
27 864,00 PLN brutto
08.12.2017r.
2975,41 PLN
ofertaodrzucona
2.
PHU SerwisDrzewny
Paweł Krupa
ul. Świerkowa 4A
37 – 464 Agatówka
9039,60 PLN brutto
15.12.2017r.
2975,14
PLN
ofertaodrzucona
3.
F.H.U. „GRA- STA”
Piotrkowice 68
33- 170 Tuchów
11 394,00 PLN brutto
15.12.2017r.
3000,00 PLN
ofertaodrzucona
4.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430
Jeżowe 69A
8164,80 PLN brutto
08.12.2017r.
3100,00 PLN
ofertaodrzucona
5.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
12 927,60 PLN brutto
08.12.2017r.
2975,41 PLN
ofertaodrzucona
I. Zamawiający informujeo odrzuceniu oferty wykonawcy: EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A na podstawie art. 89 ust 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) wykonawca nie udzielił wyjaśnieńwzakresie rażąco niskiej ceny w zakreślonym terminie.
Uzasadnienie
Celem badania oferty wykonawcy w trybieart. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena oferty jest rzeczywiście rażąco niska, rozstrzyga zamawiający w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dokumenty. Zamawiający analizując wysokość ofert złożonych w przedmiotowym postepowaniu nie zastosował automatyzmu poprzez przyjęcie, że elementy ceny określoneponiżej pewnego poziomu (w tym przypadku branża drogowa) powodują, że cena ma charakter rażąco niski. Stanowisko Zamawiającego opiera się również na wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10). Stwierdzono w nim, że: „Dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności określonego podmiotu. Podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny "rażąco niskiej", a nie ceny "niskiej." Te dwa pojęcia nie są tożsame.” W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) podnoszono, że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. C-599/10). Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. Wykonawca w ramach składanych wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia za wiarygodną.
Zamawiający oczekiwał odpowiednio umotywowanych, wyczerpujących, skonkretyzowanych wyjaśnień odnoszących się do tych elementów kalkulacyjnych, które miały wpływ na wielkość zawartej w ofercie ceny przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia dotyczące elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny powinny być odpowiednio dokładne, udzielające odpowiedzi na postawione pytania i zawierające ustosunkowanie się do postawionych – wywołujących wątpliwości zamawiającego – kwestii. Winny wskazywać i omawiać przynajmniej podstawowe elementy cenotwórcze, jak przykładowo koszt osób wykonujących zamówienie, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy.
Stanowisko Zamawiającego zostało uzasadnione w piśmie nr PZDW/WZP/WZP/243/WD/154/2017 z dnia 09.11.2017r. - wezwaniu do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający precyzyjnie określił w nim zakres żądanych wyjaśnień oraz wskazał swoje wątpliwości co do możliwości należytego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę.
Wskazano w nim również termin na złożenie stosownych wyjaśnień, wyznaczając go na dzień 14.11.2017r. Pismo zostało skuteczne doręczone Wykonawcy.
Do dnia 14.11.2017r. do Zamawiającego nie wpłynęły żadne wyjaśnienia ze strony Wykonawcy EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A
Wykonawca nie odniósł się do wskazanych przez Zamawiającego części składowych oferty i nie udowodnił, że istnieje podstawa do ich przyjęcia na poziomie wskazanym w ofercie. Nie przedłożył w tym zakresie również żadnych dowodów. Tym samymEKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A nie wywiązał się ze spoczywającego na nim, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wskazuje się na możliwość więcej niż jednokrotnego wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, szczególnie, gdy ma ono postać dalszego, doprecyzowującego ustalenia okoliczności poruszonych w wyjaśnieniach. Brak reakcji na pismo z 09.11.2017 r. wskazuje jednak, że Wykonawca nie wykazał zainteresowania możliwością wyjaśnienia ceny potencjalnie rażąco niskiej. Stąd też dalsze działanie Zamawiającego zmierzające do uzyskania od Wykonawcy kolejnych wyjaśnień mogłoby być odczytywane jako naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.),odrzucił ofertę wykonawcy zawierającą rażąco niskącenę w stosunkudo przedmiotu zamówienia gdyż wykonawca niezłożył żadnychwyjaśnień i dowodów wtym zakresie.
II. Zamawiający informuje również o odrzuceniu ofert następujących wykonawców:
- PHU Serwis Drzewny Paweł Krupa ul. Świerkowa 4A, 37 – 464 Agatówka
na podstawie art.89 ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w/w wykonawcyzałączylido ofertniepodpisane dokumenty tj. formularzeoferty. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formiepisemnej zgodnie z art. 9 ust 2 w/w ustawy. Powyższy przepis znajdujerównież odzwierciedlenie w pkt 10.11 Instrukcji dla wykonawców – SIWZ według, którego„oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy”. Wkontekście przytoczonychzapisów formularzoferty ma być złożony w formie pisemnej czyli dla swej ważnościpowinien zostaćpodpisany przez osobę upoważnioną. W związku z powyższym oferty wykonawców wymienionych w pkt II zostały odrzucone napodstawie art. 89ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) gdyżsą nieważne napodstawie odrębnych przepisów.
III. Oferta: PHU Serwis Drzewny Paweł Krupa ul. Świerkowa 4A, 37 – 464 Agatówka została ponadto odrzucona na podstawie art. 89 ust 1pkt2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) treśćoferty wykonawcy nie odpowiada treści SIWZ. Wykonawca zgodniez pkt 4 i pkt 4.3 Instrukcji dla Wykonawców – SIWZ zapierającym opisprzedmiotu zamówienia zobowiązany był do odkupieniadrewna pochodzącego z wycinki na zadaniu nr 6 RDW Stalowa Wola za cenę nie mniejszą niż 2975,41 PLN brutto. Wykonawca według oświadczenia zawartego w pkt 3 Formularza oferty oświadczył, że odkupi drewno za cenę 2975,14 PLN tj. za cenę niższą niż wymagał tego Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia. W związku zpowyższym oferta w/w wykonawcy należało odrzucić napodstawie art.89 ust 1pkt2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) j.w.
Zadanienr7
Postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt1 ustawy z dnia 29.01.2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w związku z odrzuceniem wszystkich oferty złożonych do postępowania.
Lp.
Nazwa i adres wykonawcy
Liczba pkt w kryterium „cena”
Liczbapktwkryterium „terminrealizacji”
Liczbapktwkryterium„odkup drewna”
1.
UsługiLeśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
362 988,00 PLN brutto
08.12.2017r.
43 321,16 PLN
ofertaodrzucona
2.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
385 946,64 PLN brutto
15.12.2017r.
43 321,16 PLN
ofertaodrzucona
3.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430 Jeżowe 69A
147 636,00 PLN brutto
08.12.2017r.
45 000,00 PLN
Płatność doofertaodrzucona
I. Zamawiający informujeo odrzuceniu oferty wykonawcy: EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A na podstawie art. 89 ust 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) wykonawca nie udzielił wyjaśnieńw zakresie rażąco niskiej ceny w zakreślonym terminie.
Uzasadnienie
Celem badania oferty wykonawcy w trybieart. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena oferty jest rzeczywiście rażąco niska, rozstrzyga zamawiający w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dokumenty. Zamawiający analizując wysokość ofert złożonych w przedmiotowym postepowaniu nie zastosował automatyzmu poprzez przyjęcie, że elementy ceny określoneponiżej pewnego poziomu (w tym przypadku branża drogowa) powodują, że cena ma charakter rażąco niski. Stanowisko Zamawiającego opiera się również na wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10). Stwierdzono w nim, że: „Dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności określonego podmiotu. Podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny "rażąco niskiej", a nie ceny "niskiej." Te dwa pojęcia nie są tożsame.” W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) podnoszono, że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. C-599/10). Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. Wykonawca w ramach składanych wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia za wiarygodną.
Zamawiający oczekiwał odpowiednio umotywowanych, wyczerpujących, skonkretyzowanych wyjaśnień odnoszących się do tych elementów kalkulacyjnych, które miały wpływ na wielkość zawartej w ofercie ceny przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia dotyczące elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny powinny być odpowiednio dokładne, udzielające odpowiedzi na postawione pytania i zawierające ustosunkowanie się do postawionych – wywołujących wątpliwości zamawiającego – kwestii. Winny wskazywać i omawiać przynajmniej podstawowe elementy cenotwórcze, jak przykładowo koszt osób wykonujących zamówienie, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy.
Stanowisko Zamawiającego zostało uzasadnione w piśmie nr PZDW/WZP/WZP/243/WD/154/2017 z dnia 09.11.2017r. - wezwaniu do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający precyzyjnie określił w nim zakres żądanych wyjaśnień oraz wskazał swoje wątpliwości co do możliwości należytego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę.
Wskazano w nim również termin na złożenie stosownych wyjaśnień, wyznaczając go na dzień 14.11.2017r. Pismo zostało skuteczne doręczone Wykonawcy.
Do dnia 14.11.2017r. do Zamawiającego nie wpłynęły żadne wyjaśnienia ze strony Wykonawcy EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A
Wykonawca nie odniósł się do wskazanych przez Zamawiającego części składowych oferty i nie udowodnił, że istnieje podstawa do ich przyjęcia na poziomie wskazanym w ofercie. Nie przedłożył w tym zakresie również żadnych dowodów. Tym samymEKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A nie wywiązał się ze spoczywającego na nim, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wskazuje się na możliwość więcej niż jednokrotnego wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, szczególnie, gdy ma ono postać dalszego, doprecyzowującego ustalenia okoliczności poruszonych w wyjaśnieniach. Brak reakcji na pismo z 09.11.2017 r. wskazuje jednak, że Wykonawca nie wykazał zainteresowania możliwością wyjaśnienia ceny potencjalnie rażąco niskiej. Stąd też dalsze działanie Zamawiającego zmierzające do uzyskania od Wykonawcy kolejnych wyjaśnień mogłoby być odczytywane jako naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.),odrzucił ofertę wykonawcy zawierającą rażąco niskącenę w stosunkudo przedmiotu zamówienia gdyż wykonawca niezłożył żadnychwyjaśnień i dowodów wtym zakresie.
II. Zamawiający informuje również o odrzuceniu ofert następujących wykonawców:
- DREWBOR Rafał Borowiak Zielonka46A, 36 – 130 Raniżów na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w/w wykonawcyzałączylido ofertniepodpisane dokumenty tj. formularzeoferty. W związku ztym, iż postępowanie przetargowe toczy się w formiepisemnej zgodnie z art. 9 ust 2 w/w ustawy. Powyższy przepis znajdujerównież odzwierciedlenie w pkt 10.11 Instrukcji dla wykonawców – SIWZ według, którego„oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy”. Wkontekście przytoczonychzapisów formularzoferty ma być złożony w formie pisemnej czyli dla swej ważnościpowinien zostaćpodpisany przez osobę upoważnioną. W związku z powyższym oferty wykonawców wymienionych w pkt II zostały odrzucone napodstawie art. 89ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) gdyżsą nieważne napodstawie odrębnych przepisów.
Rzeszów, dnia 21.11.2017r. PZDW/WZP/243/WD/154/2017
wg. rozdzielnika
Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia pn. „Wykonanie usługi wycinki drzew rosnących w pasie drogowym dróg wojewódzkich na terenie województwa podkarpackiego wraz z frezowaniempniaków (7 zadań) IV kwartał 2017r.” zadanienr6 prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 03.10.2017r.pod 2017/S 189 – 387180 na stronie internetowej www.pzdw.pli na tablicy ogłoszeń w siedzibie PZDW w Rzeszowie, ul. T. Boya Żeleńskiego 19a
Zadanie nr6
Zamawiający po dokonaniu czynnościsprawdzenia i oceny dokonał wyboru oferty wykonawcy: „TECHNAR” FirmaUsługowo – Sprzątająca MartaBatóg – Kogut ul. Sopocka 18C, 37 – 400 Niskojako ofertę najkorzystniejszą na podstawie przyjętych w SIWZ kryteriów oceny ofert (cena, termin realizacji, odkup drewna). Oferta została zaakceptowana za cenę 7560,00 PLN brutto (słownie: siedemtysięcy pięćsetsześćdziesiąt złotych 00/100), termin realizacji do dnia 08.12.2017r. odkup drewna 3000,00 PLN
Lp.
Nazwa i adres wykonawcy
Liczba pkt w kryterium „cena”
Liczbapktwkryterium „terminrealizacji”
Liczbapktwkryterium„odkup drewna”
1.
Usługi Leśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
27 864,00 PLN brutto
08.12.2017r.
2975,41 PLN
ofertaodrzucona
2.
PHU SerwisDrzewny
Paweł Krupa
ul. Świerkowa 4A
37 – 464 Agatówka
9039,60 PLN brutto
15.12.2017r.
2975,14
PLN
ofertaodrzucona
3.
F.H.U. „GRA- STA”
Piotrkowice 68
33- 170 Tuchów
11 394,00 PLN brutto
15.12.2017r.
3000,00 PLN
ofertaodrzucona
4.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430
Jeżowe 69A
8164,80 PLN brutto
08.12.2017r.
3100,00 PLN
ofertaodrzucona
5.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
12 927,60 PLN brutto
08.12.2017r.
2975,41 PLN
ofertaodrzucona
6.
„TECHNAR” FirmaUsługowo – Sprzątająca
MartaBatóg – Kogut
ul. Sopocka 18C
37 – 400 Nisko
7560,00 PLN brutto
60 PKT
08.12.2017r.
30 PKT
3000,00 PLN
10PKT
100 PKT
Umowaz w/w Wykonawcą zostanie zawarta w terminie określonym w art. 94 ust 1 tj. nie krótszym niż 10 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze oferty jeżeli zawiadomienie zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznejustawyz dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017r. poz. 1579 t.j.zpóźn.zm.).
I. Zamawiający informujeo odrzuceniu oferty wykonawcy: EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A na podstawie art. 89 ust 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) wykonawca nie udzielił wyjaśnieńwzakresie rażąco niskiej ceny w zakreślonym terminie.
Uzasadnienie
Celem badania oferty wykonawcy w trybieart. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena oferty jest rzeczywiście rażąco niska, rozstrzyga zamawiający w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dokumenty. Zamawiający analizując wysokość ofert złożonych w przedmiotowym postepowaniu nie zastosował automatyzmu poprzez przyjęcie, że elementy ceny określoneponiżej pewnego poziomu (w tym przypadku branża drogowa) powodują, że cena ma charakter rażąco niski. Stanowisko Zamawiającego opiera się również na wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10). Stwierdzono w nim, że: „Dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności określonego podmiotu. Podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny "rażąco niskiej", a nie ceny "niskiej." Te dwa pojęcia nie są tożsame.” W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) podnoszono, że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. C-599/10). Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. Wykonawca w ramach składanych wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia za wiarygodną.
Zamawiający oczekiwał odpowiednio umotywowanych, wyczerpujących, skonkretyzowanych wyjaśnień odnoszących się do tych elementów kalkulacyjnych, które miały wpływ na wielkość zawartej w ofercie ceny przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia dotyczące elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny powinny być odpowiednio dokładne, udzielające odpowiedzi na postawione pytania i zawierające ustosunkowanie się do postawionych – wywołujących wątpliwości zamawiającego – kwestii. Winny wskazywać i omawiać przynajmniej podstawowe elementy cenotwórcze, jak przykładowo koszt osób wykonujących zamówienie, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy.
Stanowisko Zamawiającego zostało uzasadnione w piśmie nr PZDW/WZP/WZP/243/WD/154/2017 z dnia 09.11.2017r. - wezwaniu do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający precyzyjnie określił w nim zakres żądanych wyjaśnień oraz wskazał swoje wątpliwości co do możliwości należytego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę.
Wskazano w nim również termin na złożenie stosownych wyjaśnień, wyznaczając go na dzień 14.11.2017r. Pismo zostało skuteczne doręczone Wykonawcy.
Do dnia 14.11.2017r. do Zamawiającego nie wpłynęły żadne wyjaśnienia ze strony Wykonawcy EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A
Wykonawca nie odniósł się do wskazanych przez Zamawiającego części składowych oferty i nie udowodnił, że istnieje podstawa do ich przyjęcia na poziomie wskazanym w ofercie. Nie przedłożył w tym zakresie również żadnych dowodów. Tym samymEKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A nie wywiązał się ze spoczywającego na nim, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wskazuje się na możliwość więcej niż jednokrotnego wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, szczególnie, gdy ma ono postać dalszego, doprecyzowującego ustalenia okoliczności poruszonych w wyjaśnieniach. Brak reakcji na pismo z 09.11.2017 r. wskazuje jednak, że Wykonawca nie wykazał zainteresowania możliwością wyjaśnienia ceny potencjalnie rażąco niskiej. Stąd też dalsze działanie Zamawiającego zmierzające do uzyskania od Wykonawcy kolejnych wyjaśnień mogłoby być odczytywane jako naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.),odrzucił ofertę wykonawcy zawierającą rażąco niskącenę w stosunkudo przedmiotu zamówienia gdyż wykonawca niezłożył żadnychwyjaśnień i dowodów wtym zakresie.
II. Zamawiający informuje również o odrzuceniu ofert następujących wykonawców:
- PHU Serwis Drzewny Paweł Krupa ul. Świerkowa 4A, 37 – 464 Agatówka
na podstawie art.89 ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w/w wykonawcyzałączylido ofertniepodpisane dokumenty tj. formularzeoferty. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formiepisemnej zgodnie z art. 9 ust 2 w/w ustawy. Powyższy przepis znajdujerównież odzwierciedlenie w pkt 10.11 Instrukcji dla wykonawców – SIWZ według, którego„oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy”. Wkontekście przytoczonychzapisów formularzoferty ma być złożony w formie pisemnej czyli dla swej ważnościpowinien zostaćpodpisany przez osobę upoważnioną. W związku z powyższym oferty wykonawców wymienionych w pkt II zostały odrzucone napodstawie art. 89ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) gdyżsą nieważne napodstawie odrębnych przepisów.
III. Oferta: PHU Serwis Drzewny Paweł Krupa ul. Świerkowa 4A, 37 – 464 Agatówka została ponadto odrzucona na podstawie art. 89 ust 1pkt2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) treśćoferty wykonawcy nie odpowiada treści SIWZ. Wykonawca zgodniez pkt 4 i pkt 4.3 Instrukcji dla Wykonawców – SIWZ zapierającym opisprzedmiotu zamówienia zobowiązany był do odkupieniadrewna pochodzącego z wycinki na zadaniu nr 6 RDW Stalowa Wola za cenę nie mniejszą niż 2975,41 PLN brutto. Wykonawca według oświadczenia zawartego w pkt 3 Formularza oferty oświadczył, że odkupi drewno za cenę 2975,14 PLN tj. za cenę niższą niż wymagał tego Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia. W związku zpowyższym oferta w/w wykonawcy należało odrzucić napodstawie art.89 ust 1pkt2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) j.w.
Rzeszów, dnia 23.11.2017r. PZDW/WZP/243/WD/154/2017
wg. rozdzielnika
Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia pn. „Wykonanie usługi wycinki drzew rosnących w pasie drogowym dróg wojewódzkich na terenie województwa podkarpackiego wraz z frezowaniempniaków (7 zadań) IV kwartał 2017r.” dotyczy zadania nr1prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 03.10.2017r.pod 2017/S 189 – 387180 na stronie internetowej www.pzdw.pli na tablicy ogłoszeń w siedzibie PZDW w Rzeszowie, ul. T. Boya Żeleńskiego 19a
Zadanie nr1
Zamawiający po dokonaniu czynnościsprawdzenia i oceny dokonał wyboru oferty wykonawcy: F.H.U. SAN – SPEED MagdalenaPogorzelec Nehrybka144, 37 – 733 Nehrybkajako ofertę najkorzystniejszą na podstawie przyjętych w SIWZ kryteriów oceny ofert (cena, termin realizacji, odkup drewna). Oferta została zaakceptowana za cenę 2246,40 PLN brutto (słownie: dwa tysiącedwieścieczterdzieści sześć złotych 40/100), termin realizacji do dnia 08.12.2017r. odkup drewna za cenę 235,45 PLN.
Lp.
Nazwa i adres wykonawcy
Liczba pkt w kryterium „cena”
Liczbapktwkryterium „terminrealizacji”
Liczbapktwkryterium„odkup drewna”
1.
UsługiLeśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k.
Durdy 141
39 – 450 BaranówSandomierski
6480,00 PLN brutto
08.12.2017r.
235,45 PLN
ofertaodrzucona
2.
F.H.U. „GRA- STA”
Piotrkowice 68
33- 170 Tuchów
5292,00 PLN brutto
15.12.2017r.
240,00 PLN
ofertaodrzucona
3.
DREWBOR Rafał Borowiak
Zielonka46A
36 – 130 Raniżów
3261,60 PLN brutto
08.12.2017r.
235,45 PLN
ofertaodrzucona
4.
EKODREW DOMINIKDZIURDŹ
37 – 430 Jeżowe 69A
1990,00 PLN brutto
08.12.2017r.
300,00 PLN
ofertaodrzucona
5.
F.H.U. SAN – SPEED Magdalena Pogorzelec
Nehrybka144
37 – 733 Nehrybka
2246,00 PLN brutto
60 PKT
08.12.2017r.
20 PKT
235,45 PLN
20 PKT
100 PKT
Umowaz w/w Wykonawcą zostanie zawarta w terminie określonym w art. 94 ust 1 tj. nie krótszym niż 10 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze oferty jeżeli zawiadomienie zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznejustawyz dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017r. poz. 1579 t.j.zpóźn.zm.).
I. Zamawiający informujeo odrzuceniu oferty wykonawcy: EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A na podstawie art. 89 ust 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) wykonawca nie udzielił wyjaśnieńwzakresie rażąco niskiej ceny w zakreślonym terminie
Uzasadnienie
Celem badania oferty wykonawcy w trybieart. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena oferty jest rzeczywiście rażąco niska, rozstrzyga zamawiający w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dokumenty. Zamawiający analizując wysokość ofert złożonych w przedmiotowym postepowaniu nie zastosował automatyzmu poprzez przyjęcie, że elementy ceny określoneponiżej pewnego poziomu (w tym przypadku branża drogowa) powodują, że cena ma charakter rażąco niski. Stanowisko Zamawiającego opiera się również na wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10). Stwierdzono w nim, że: „Dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności określonego podmiotu. Podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny "rażąco niskiej", a nie ceny "niskiej." Te dwa pojęcia nie są tożsame.” W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) podnoszono, że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. C-599/10). Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. Wykonawca w ramach składanych wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia za wiarygodną.
Zamawiający oczekiwał odpowiednio umotywowanych, wyczerpujących, skonkretyzowanych wyjaśnień odnoszących się do tych elementów kalkulacyjnych, które miały wpływ na wielkość zawartej w ofercie ceny przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia dotyczące elementów oferty, które miały wpływ na kalkulację ceny powinny być odpowiednio dokładne, udzielające odpowiedzi na postawione pytania i zawierające ustosunkowanie się do postawionych – wywołujących wątpliwości zamawiającego – kwestii. Winny wskazywać i omawiać przynajmniej podstawowe elementy cenotwórcze, jak przykładowo koszt osób wykonujących zamówienie, zaangażowania odpowiedniego sprzętu, czy wreszcie marżę wykonawcy.
Stanowisko Zamawiającego zostało uzasadnione w piśmie nr PZDW/WZP/WZP/243/WD/154/2017 z dnia 09.11.2017r. - wezwaniu do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający precyzyjnie określił w nim zakres żądanych wyjaśnień oraz wskazał swoje wątpliwości co do możliwości należytego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę.
Wskazano w nim również termin na złożenie stosownych wyjaśnień, wyznaczając go na dzień 14.11.2017r. Pismo zostało skuteczne doręczone Wykonawcy.
Do dnia 14.11.2017r. do Zamawiającego nie wpłynęły żadne wyjaśnienia ze strony Wykonawcy EKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A
Wykonawca nie odniósł się do wskazanych przez Zamawiającego części składowych oferty i nie udowodnił, że istnieje podstawa do ich przyjęcia na poziomie wskazanym w ofercie. Nie przedłożył w tym zakresie również żadnych dowodów. Tym samymEKODREW Dominik Dziurdź 37 – 430 Jeżowe 69A nie wywiązał się ze spoczywającego na nim, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wskazuje się na możliwość więcej niż jednokrotnego wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, szczególnie, gdy ma ono postać dalszego, doprecyzowującego ustalenia okoliczności poruszonych w wyjaśnieniach. Brak reakcji na pismo z 09.11.2017 r. wskazuje jednak, że Wykonawca nie wykazał zainteresowania możliwością wyjaśnienia ceny potencjalnie rażąco niskiej. Stąd też dalsze działanie Zamawiającego zmierzające do uzyskania od Wykonawcy kolejnych wyjaśnień mogłoby być odczytywane jako naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2017 poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.),odrzucił ofertę wykonawcy zawierającą rażąco niskącenę w stosunkudo przedmiotu zamówienia gdyż wykonawca niezłożył żadnychwyjaśnień i dowodów wtym zakresie.
II. Zamawiający informuje również o odrzuceniu ofert następujących wykonawców: - UsługiLeśne iOgrodnicze ELITELAS sp. z o.o. sp.k. Durdy 141, 39 – 450 BaranówSandomierski;
- DREWBOR Rafał Borowiak Zielonka46A, 36 – 130 Raniżów na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. z późn. zm.) w/w wykonawcyzałączylido ofertniepodpisane dokumenty tj. formularzeoferty. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formiepisemnej zgodnie z art. 9 ust 2 w/w ustawy. Powyższy przepis znajdujerównież odzwierciedlenie w pkt 10.11 Instrukcji dla wykonawców – SIWZ według, którego „oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy”. Wkontekście przytoczonychzapisów formularzoferty ma być złożony w formie pisemnej czylidlaswej ważnościpowinien zostaćpodpisany przez osobę upoważnioną. W związku z powyższym oferty wykonawców wymienionych w pkt II zostały odrzucone napodstawie art. 89ust. 1 pkt 1 i pkt 8) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017r., poz. 1579 t.j. zpóźn. zm.) gdyżsą nieważne napodstawie odrębnych przepisów.
ostatnia aktualizacja strony : 2018-11-09 08:25:08